Promocja w wyszukiwarkach opierająca się głównie o kampanię linków sponsorowanych w Google wymaga intensywnej optymalizacji na poziomie frazy kluczowej, w celu osiągnięcia maksymalnej efektywności dla wydawanego budżetu. Znalezienie idealnego ustawienia dla stawki za kliknięcie, pozycji reklamy, i współczynnika klikalności CTR nie jest zadaniem prostym. Po pierwsze dlatego, że fraz kluczowych w kampanii znajduje się bardzo wiele, a po drugie konkurencyjni reklamodawcy również prowadzą szereg działań optymalizacyjnych. Obszar licytacji, w którym “funkcjonuje” dana kampania linków sponsorowanych jest poddawany wpływom różnych dynamicznych czynników, sezonowości, cyklom dziennym, tygodniowym, przyrostowi reklamodawców, itp. Jak w takim razie efektywnie optymalizować kampanię zarządzając licytacją 24h na dobę i osiągać maksimum z każdej wydanej złotówki? – można skorzystać z Automatic Bidding Agent Tool.
Specjalistyczne narzędzia do automatycznego zarządzania licytacją to aplikacje nadzorujące proces licytacji na poziomie słowa kluczowego, zgodnie z określonymi, zadanymi przez użytkownika warunkami. Są to dużo bardziej zaawansowane wersje oferowanych przez Google darmowych narzędzi typu Google Budget/Conversion Otimizer. Zasada działania opiera się na wykorzystywaniu gromadzonych danych historycznych na temat obszaru i zakresu dotychczasowych wyników licytacji dla kampanii, w celu sporządzania nowego planu licytacji, mającego na celu poprawę tych wyników pod określonym kątem. W tym celu wykorzystywane jest zaawansowane modelowanie matematyczne, próbkujące wyniki danego słowa kluczowego dla aktualnej stawki/pozycji reklamy oraz skuteczności konwersyjnej w danej porze dnia/tygodnia/miesiąca/roku. Działania te mają na celu znalezienie idealnej kombinacji dla stawki/pozycji danego słowa, a tym samym osiągnięcie maksimum skuteczności dla .
Narzędzie monitoruje przebieg kampanii przez pewien okres czasu, następnie łączy się w określonych cyklach czasowych bezpośrednio z Google API, wprowadzając do systemu Adwords nowe stawki dla fraz kluczowych, a następnie bada ich skuteczność. Większość narzędzi ma możliwość zaimportowania danych historycznych z dotychczasowego przebiegu kampanii, akceptując format .CSV zwykłych raportów skuteczności frazy kluczowej z Google Adwords.
Przykład:
Weźmy pod uwagę dwie przykładowe frazy kluczowe: “lokata” i “lokata internetowa”, w klasycznym modelu do zarządzania kosztem CPA typu Google Conversion Optimizer. Dla ograniczenia max CPA równego 10 PLN uzyskalibyśmy:
fraza | pozycja | liczba konwersji | koszt CPA |
lokata | 4 | 30 | 10 PLN |
lokata internetowa | 5 | 2 | 10 PLN |
ŁĄCZNIE 32 KONWERSJE przy CPA=(30*10PLN+2*10PLN)/32= 10 PLN.
Bardziej zaawansowane narzędzia, są w stanie tak inteligentnie dopasować licytację dla całego zestawu fraz kluczowych, aby skuteczność konwersyjna była maksymalna, przy jednoczesnym zachowaniu warunków brzegowych (np. 10 PLN/CPA):
fraza | pozycja | liczba konwersji | koszt CPA |
lokata | 5 | 10 | 8 PLN |
lokata internetowa | 1 | 100 | 10,20 PLN |
ŁĄCZNIE 110 KONWERSJI przy CPA=(10*8PLN+100*10,20PLN)/110= 10 PLN.

Podsumowując, główne różnice w optymalizacji kampanii linków sponsorowanych są następujące:
Bez użycia narzędzi:
- ręczna licytacja oraz kontrola przebiegu aukcji przez optimizera SEM
- ręczne planowanie licytacji na przyszłe okresy
- konieczność monitoringu rynku
Z użyciem narzędzi do automatycznego zarządzania licytacją kampanii linków sponsorowanych:
- automatyczne zarządzanie licytacją 24h na dobę – ciągła realokacja i optymalizacja budżetu pod kątem najbardziej wartościowych kombinacji fraz / pozycji / cen / dni
- zintegrowane śledzenie analityczne oraz optymalizacja pod kątem określonych celów
- automatyczne planowanie strategii licytacji na przyszłe okresy
- efektywność czasowa i kosztowa
- wykorzystanie zaawansowanego modelowania matematycznego do estymowania cen, ruchu, pozycji
- ciągła, automatyczna ekploracja poprzez zmianę cen licytacji, stałe poszukiwanie optymalnego ustawienia

Najbardziej popularne narzędzia wspomagające optymalizację promocji w wyszukiwarkach za pomocą linków sponsorowanych, wykorzystywane komercyjnie to: Acquisio, Atlas, DART, iSEBA, Kenshoo, Marin, Omniture, Platform-A, SearchRev.