Udział wydatków na reklamę internetową w Polsce stale rośnie i wg. szacunków w 2008 roku mogą one wkrótce przekroczyć granicę 1 miliarda złotych. Dla porównania wg. IAB Polska wydatki te w 2005 roku wyniosły 135 mln PLN, w 2006 215 mln, a w 2007 743 mln PLN. Przy czym należy wziąć pod uwagę, że w 2007 usprawniono gruntownie metodologię badawczą przy udziale firmy PricewaterhouseCoopers. Nie mniej jednak dynamika wzrostu jest imponująca, ogólny udział w torcie reklamowym Internetu to 8,7% dla roku 2007. Oznacza to, że wydatki na reklamę online przegoniły już wydatki na radio, a wg. wstępnych szacunków dt. 2008, były prawdopodobnie większe od wydatków w prasie i outdoorze!

Jeśli chodzi o wydatki na reklamę w wyszukiwarkach to w 2007 wyniosła ona 19,7% całości budżetu internetowego reklamodawców, dając kwotę 146,3 mln. Dla porównania w roku 2006 było to jedynie 60 mln. Z niecierpliwością czekamy na raport IAB podsumowujący rok 2008, nie mniej jednak pokusiliśmy się o własną prognozę, bazując na dynamice wzrostu budżetów naszych klinetów:

Słuszne wydaje się być twierdzenie, że trendy mimo spowolnienia gospodarczego zostaną utrzymane, osłabnie jedynie ich dynamika wzrostu. Paradoksalnie, ten trudny czas, może nawet przyczynić się do nieco “ostrożniejszego” wydawania pieniędzy przez reklamodawców, czyli ich przesunięcia do medium, które jest bardziej policzalne w kontekście zwrotu z inwestycji i uzyskanego efektu. Coraz częściej mówi się więc o przepływie budżetów z telewizji w kierunku internetu. Mimo rosnącej świadomości reklamodawców w tym obszarze, Polska nadal pozostaje w tyle za zachodnimi sąsiadami, gdzie wydatki na reklamę internetową prawie zrównały się z wydatkami na telewizję. Główni liderzy tej kategorii to Szwecja i Wielka Brytania, kraje, w których wg. szacunków w 2008, po raz pierwszy w Europie nastąpi detronizacja telewizji pod względem przeznaczonego na reklamę budżetu.
W przypadku Wielkiej Brytanii, rynek reklamy w wyszukiwarkach stanowi ok. 58% tortu reklamowego online o wartości 3,36 mld funtów, z prognozowaną dynamiką wzrostu na poziomie 21,5% dla wszystkich wydatków online i 28% dla reklamy w wyszukiwarkach w roku 2008. Za oceanem (USA) udział wyszukiwarek to ok. 44% rynku reklamy internetowej, z dynamiką wzrostu 21,4% w stosunku do 2007 roku i wartością wydatków reklamowych na wyszukiwarki na poziomie 12 mld $. Jeśli chodzi o estymacje dla tych rynków na 2009 to wg. eMarketera, dynamika wzrostu na reklamie internetowej osłabnie do poziomu ok. 7-8%, przy czym w przypadku wyszukiwarek może się ona mimo wszystko utrzymać na poziomie ok. 15%.
Czy w Polsce będzie podobnie? Według naszych przewidywań niekoniecznie. Rodzimy rynek reklamy w wyszukiwarkach nie jest jeszcze na tyle nasycony, abyśmy mogli obawiać się tak “niewielkich” wzrostów w 2009. Według naszej opini bardzo prawdopodobne jest osiągnięcie na rodzimym rynku 20% wzrostu wydatków na reklamę w wyszukiwarkach, czas pokaże czy mieliśmy rację.
źródła: IAB, Efficient Frontier, eMarketer, Forrester