Wg. najnowszego raportu IAB Polska i PricewaterhouseCoopers Polska wydatki na reklamę online w Polsce w 2008 przekroczyły już 1 mln złotych – dokładnie wyniosły 1,174 mld złotych brutto. Jest to wzrost na poziomie 58% w porównaniu do 2007 r. Z czego na promocję w wyszukiwarkach przypadło 270 mln, dając aż 84% wzrost w stosunku do 2007! Tym samym należy uczciwie stwierdzić, że nasze wcześniejsze w 2008 okazały się być niedoszacowane. Udział w torcie reklamowym dla promocji SEM to 23%, co daje ponad 3% wzrost w całości wydatków w porównaniu do zeszłego roku (wzrost głównie kosztem reklamy banerowej).
Szczegółowe zestawienie poszczególnych typów reklamy jest następujące:
- reklama banerowa (display) – największy udział w rynku reklamy internetowej: 40 proc
- SEM – promocja w wyszukiwarkach: 23%
- ogłoszenia (np. Allegro, Otomoto, itp.): 19%
- e-mail marketing: 6%
- inne: 12%
Interesujący jest również podział na poszczególne branże i ich udział w tych wydatkach, najwięcej na reklamę w internecie przeznaczyły firmy z branży finansowej, bo aż 13% ogólnych wydatków:
- finanse: 13%
- telekomunikacja: 10%
- motoryzacja: 8%
- wideo i handel: 6%
- czas wolny: 5%
- żywność, komputery i audio: 3%
Ciekawostką jest fakt, że udział reklamy w modelu CPA (cost per action – CPA) stanowił 14 proc. wszystkich wydatków (zasługa sieci afiliacyjnych), a na reklamę video przeznaczono 7 proc wydatków.