Według wielu to była tylko kwestia czasu, kiedy Google uruchomi własne narzędzie do automatycznego zarządzania licytacją w Google Adwords, ustalając tym samym nowe zasady na rynku zewnętrznych dostawców aplikacji do zarządzania licytacjami i kampaniami Google Adwords. Do tej pory bowiem, tego rodzaju funkcjonalność możliwa była jedynie dzięki zastosowaniu dodatkowych rozwiązań, które rozwijali niezależni od Google dostawcy. Opisywaliśmy tego typu rozwiązania już wcześniej w artykule o . Teraz, tego typu rozwiązanie dostępne jest bezpośrednio w systemie Google, w postaci tzw. opcji Enhanced CPC (Ulepszone CPC). Co ważne, jest to funkcjonalność dostępna ‘out of the box’ całkowicie za darmo, w odróżnieniu od dotychczasowych rozwiązań firm trzecich.
Ulepszone CPC działa w dwóch możliwych konfiguracjach ustawienia. Pierwszą jest automatyczne ustawianie stawki CPC poprzez jej obniżanie lub podwyższanie dla danego słowa kluczowego, celem uzyskania maksymalnej możliwej liczby kliknięć w danym budżecie dziennym. Drugą jest zwiększanie prawdopodobieństwa wystąpienia konwersji, głównie poprzez zwiększanie maksymalnej stawki CPC dla fraz, które historycznie cechowały się dobrą skutecznością konwersyjną. Dzięki temu uzyskuje się wyższą pozycję reklamy, w myśl zasady ‘im wyższa pozycja tym wyższa szansa na kliknięcie i konwersję’. Analogicznie, oszczędzanie na kosztach kampanii poprzez zmniejszanie stawki CPC dla fraz, dla których konwersje nie występowały lub występowały rzadziej. Aby móc korzystać z opcji nastawionej na maksymalizację konwersji należy oczywiście korzystać ze Śledzenia Konwersji Adwords, które dostarcza niezbędnych danych statystycznych dla odpowiednich zmian max CPC.
Różnice miedzy dotychczas stosowanym w przypadku kampanii linków sponsorowanych Google Optymalizatorem Konwersji, a Ulepszonym CPC są następujące:
– Ulepszone CPC działa zmieniając stawki Max CPC ustawione przez zarządzającego kampanią Adwords, które można na bieżąco, dowolnie modyfikować. Zmiana automatyczna dokonywana przez nową funkcjonalność to maksymalnie +/- 30% bazowej stawki max CPC
– Ulepszone CPC nie wymaga zgromadzenia minimum 15 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni, aby zacząć działać, jak ma to miejsce w przypadku Optymalizatora Konwersji
– Optymalizator Konwersji bazuje na stawce CPA (Maksymalnej lub Oczekiwanej) i wg. Google oferuje większy potencjał celem zwiększenia zwrotu z inwestycji w kampanię (ROI – Return On Investment). Jest lepszy w zastosowaniu w kampaniach, które mają ściśle ograniczony budżet, z którego chcemy uzyskać jak największą liczbę konwersji mieszcząc się w danym koszcie pozyskania jednej konwersji. W przypadku budżetów, które nastawione są przede wszystkim na maksymalną liczbę konwersji, a dopiero później na koszt ich pozyskania, lepszym rozwiązaniem powinno być Ulepszone CPC.
Dodatkowo, nowa funkcjonalność w kampanii linków sponsorowanych wykorzystuje następujące dane, celem lepszej optymalizacji licytacjami:
– historyczną skuteczność konwersyjną nie tylko wyszukiwarki, ale również konkretnej witryny w kampaniach kierowanych na sieć partnerską
– dostosowuje stawkę CPC korzystając również z opcji dopasowania fraz kluczowych, jeśli dane słowo, np. “zabiegi kosmetyczne” konwertuje dobrze, system sprawdzi również zwiększając max CPC jak konwertują kombinacje tej frazy, które mamy na liście fraz w kampanii lub pozwala na to dopasowanie danego słowa np. “zabiegi kosmetyczne na twarz”
– Ulepszone CPC korzysta również z takich informacji jak lokalizacja, język, system operacyjny czy przeglądarka użytkownika, analizując wpływ tych parametrów na prawdopodobieństwo wystąpienia konwersji.
Krótki instruktaż wyjaśniający podstawowe kwestie nowej funkcjonalności Ulepszone CPC w kampaniach linków sponsorowanych Google Adwords: