Jakie są główne różnice między linkami sponsorowanymi, czyli reklamą typu paid search (pay-per-click), a pozycjonowaniem organicznym (lub naturalnym) SEO?
SEM – Search Engine Marketing – jest to marketing zorientowany na promocję z wykorzystaniem wyszukiwarek oraz ich sieci reklamowych. SEO to Search Engine Optimization – wchodzi w skład SEM, są to działania zorientowane na optymalizację pod kątem wyszukiwarki, tzw. Pozycjonowanie. Są to czynności mające na celu zwiększenie pozycji w wyszukiwarce a docelowo zwiększenie ruchu organicznego (pochodzącego z wyników naturalnych, czyli niesponsorowanych).
Jako, że często spotykamy się z powyższym pytaniem, postanowiliśmy opisać główne, podstawowe różnice pomiędzy tymi dwiema składowymi działań SEM. Zachęcamy do wcześniejszego zapoznania się z opisem działań typu paid search (linki sponsorowane) i pozycjonowania organicznego SEO.
Pozycjonowanie organiczne (Search Engine Optimization):
- za kliknięcie w link naturalny (organiczny) nie trzeba płacić
- dokładny algorytm używany przez wyszukiwarki do określania pozycji witryn nie jest znany i często ulega modyfikacjom
- rezultaty pozycjonowania witryny zależą od dużo większej liczby czynników
- długi czas oczekiwania na rezultaty (nawet kilka miesięcy)
Pozycjonowanie płatne, czyli linki sponsorowane Google Ads (paid search, pay-per-click, często utożsamiane z SEM):
- za kliknięcie w link sponsorowany trzeba zapłacić
- pozycja reklamy w wynikach zależy od stosunkowo mniejszej liczby czynników (głównie od zadeklarowanej stawki za kliknięcie i współczynnika jakości witryny dla danej frazy kluczowej)
- krótki czas oczekiwania na rezultaty, praktycznie już po kilkunastu minutach od uruchomienia kampanii