Za pomocą kampanii linków sponsorowanych możemy dotrzeć nie tylko do użytkowników wyszukiwarki, ale również do szerszej rzeszy internautów, odwiedzających każdego dnia miliony witryn w internecie. Reklamy mogą zostać wyświetlone na tych witrynach w postaci linków tekstowych, podobnych do tych, które znamy z wyszukiwarek, ale także w postaci innych formatów, które w wyszukiwarce są niedostępne. Mam tu na myśli głównie statyczne formaty graficzne, dynamiczne reklamy flash i video. W Polsce największą kontekstową siecią reklamową jest GDN czyli Google Display Network.
Wybór modelu rozliczeń zależy oczywiście od preferencji i może to być zarówno PPC (pay per click – płatność za kliknięcie) jak i typowy dla branży ‘display’ CPM (cost per thousand – koszt za tysiąc odsłon). W przypadku tego rodzaju emisji reklam wyróżniamy dwa główne sposoby kierowania reklam:
- kierowanie kontekstowe na słowa kluczowe (tzw. content)
- kierowanie na miejsca wyświetlania reklam (tzw. placement).
Kierowanie kontekstowe oznacza, że mechanizm emisji reklam sprawdza tekst ze strony, na której może wyświetlić sie reklama i w przypadku dopasowania występującego między tym tekstem, a frazami zawartymi w kampanii, emituje reklamę. Oczywiście obowiązują tu zasady licytacji, podobne jak w przypadku wyszukiwarki.
W przypadku kierowania tylko na wybrane miejsca wyświetlania reklam nie ma konieczności umieszczania w kampanii fraz kluczowych, reklamy będą wyświetlane wtedy w wybranych witrynach bez sprawdzania kontekstu. Nie mniej jednak istnieje taka możliwość, aby po pierwsze wyświetlać reklamy tylko w wybranych witrynach, a po drugie tylko w przypadku określonego kontekstu, bazującego na słowach kluczowych. Realizuje się to porzez dodanie do kampanii kierowanych na konkretne witryny również fraz kluczowych.
Główne sieci kontekstowe to sieć Google Display Network, sieć Adkontekst (Wp.pl), sieć SmartContext oraz BusinessClick.
Aby reklamy wyświetlały się na danej witrynie, jej właściciel musi zarejestrować się w programie Google Adsense, otrzymuje wtedy część kwoty od każdego kliknięcia w reklamę (jaką płaci reklamodawca), które nastąpiło na jego witrynie.
